Oranje Boven!

Oranje Boven!

Hoeveel jaar precies het geleden is dat de laatste Nederlandse wielrenner tijdens de Tour de etappe won met finish op de Alpe d’Huez, heb ik even niet paraat. Voor iemand met enkel een kort tot midden-lang geheugen, niet meer in de exacte herinneringen aanwezig. Toch is en blijft de Alpe d’Heuz de Hollandse Berg bij uitstek, zo blijkt op een doorsnee maandag begin mei anno 2011.

De naamborden in de 21 bochten herinneren aan veel Oranje Boven. Peter Winnen, Joop Zoetemelk, Hennie Kuiper, Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse vierden allen een of meerdere triomfen op de imponerende Alpencol. Zij maakten de Alpe d’Huez voor altijd tot ‘van ons’.

Tot op de dag van vandaag treedt menig Nederlands wielerrecreant en ook loper in de voetsporen van deze Tourhelden. Ook op zo’n doorsnee dag in mei zijn het in feite enkel en alleen Nederlanders die de uitdaging zelf willen beleven.

Ik breng een bezoek aan Alpe d’Huez voor het definitief maken van de accommodatiekeuze voor Alpe d’HuYES! in september. Vanzelfsprekend doe je dan ook ‘De Klim’. Hardlopend, besluit ik. Een uur en een kwartier heb ik nodig om redelijk ontspannen bij het sportcentrum op de top uit te komen.

De andere sportievelingen deze ochtend zijn enkel wielrenners en zoals gezegd allen van Hollandse nationaliteit. Zoals een team collega’s van TNT Post. Het is duidelijk, ze hebben de tijd. In het algemeen gesproken gelet op de ontwikkelingen in postland, maar ook sportief gesproken. Een zekere Henk legt ergens halverwege de col zijn fiets zelfs aan de kant en neemt zittend plaats in de berm. Aangespoord door volgers, stapt ie weer op. Uiteindelijk bereikt ook hij de top.

Henk’s armen gaan hoog de lucht in. Wellicht hoger dan destijds van Joop Zoetemelk en Hennie Kuiper. Da’s ook het mooie. Tijd (en extra pauzes) doen er niet toe. Het halen van de top is wat telt.

Ik kijk dan ook uit naar september als een groep van zo’n 60 sportievelingen hun Topmomenten gaat beleven. Bloed, zweet en tranen, maar juichend over de streep. In rood/groen geKLEURde shirts Oranje Boven! Alpe d’Huez ‘van ons’.

Plots schiet Robert Gesink door mijn hoofd en het feit dat het Tour-peloton dit jaar ook Alpe d’Huez aandoet. Vrijdag 22 juli. Met mijn zonen Jasper en Sven ga ik kijken, als dagje uit tijdens een vakantie in de Franse Alpen. Over Topmomenten gesproken.

Het wordt dit jaar in alle opzichten Alpe d’HuYES!

Plaats een reactie