Gedoogfocus of gedoog focus!

Wanneer een woord als gedoogregering het kan schoppen tot Woord van het Jaar, dan durf ik als opening van Topmomenten.nl gerust met ‘focus’ aan te komen. Tijdens het WK Voetbal in Zuid-Afrika was focus immers de term die sportcoach van het jaar Bert van Marwijk bijna in al z’n zinnen gebruikte.

 Van Marwijk vatte met het woord focus samen met welke beleving en doel ‘onze Oranje-jongens’ naar het mondiale voetbalkampioenschap waren afgereisd. Door de frequentie van het gebruik, werd het woord door de nationale sportpers op een bepaald moment gemeden. Soms werd focus zelfs in het hilarische getrokken.

 Maar wie praat met toppers ervaart iedere keer weer dat het toch écht om focus gaat wil je absolute topmomenten beleven. Wil je sportief, zakelijk en/of privé succesvol zijn, dan moet de focus volledig op de gewenste doelen worden gericht. Gedreven en met passie.  

 Zo tekende ik uit de mond van ex-tennisprof en nu succesvol mode-ondernemer Sjeng Schalken het volgende op: “Mijn levenstijl, en daardoor ook het leven van mijn vrouw Ricky, was volledig gericht op tennis. Tennis stond op de eerste plaats. Dan een hele tijd niets, waarna op de tweede plaats wederom tennis. Dat was het leven. Klaar!”

 Ook het interview met oud-wielervedette Hennie Kuiper wil ik op deze plek in het kader van focus alvast kort onder de aandacht brengen. “Voor het bereiken van je doel moet je alles overhebben. Dat vergt de nodige discipline. Je moet je vastbijten in wat je wilt.”

 En wat zegt één van ’s werelds beste veldrijdsters Daphny van den Brand? “Na een overwinning ben je meteen weer bezig met de volgende wedstrijd. Herstellen van de geleverde inspanning, goed eten, trainen en rusten. Alle aandacht is meteen gericht op wat volgt en dat mag door niemand of niets worden verstoord. Is volgens mij ook de enige manier om de top te bereiken.”

 Focus dus. Ook met deze tweede uitgave van Topmomenten.nl wil ik u confronteren, inspireren en uitdagen. Om te komen tot de stappen, tot de topprestaties die in uw gedachten wellicht al langere tijd leven. Indien nodig ben ik natuurlijk graag uw trainer, coach, adviseur, sparringpartner. Maar sowieso geldt altijd: focus! Vandaar mijn voorstel tot focus als woord van het jaar. Of moet ik ‘r gedoogfocus van maken. Tegen alle sportjournalisten roep ik in ieder geval uit volle borst: gedoog focus!

Plaats een reactie