Help! Maar nu even niet…

Gebrek aan creativiteit? Maak je voor de tweede  keer Topmomenten.nl en je valt al in herhaling. Inderdaad, in nummer 1 stapte ik op deze plek ook in de commerciële voetsporen van Youp van ’t Hek. Toen aan tafel in een Amsterdams restaurant, nu aan de telefoon met de helpdesks van organisaties en bedrijven.

 De handel en wandel van Youp van ’t Hek biedt ook nu weer een prima ingang om mijn klantgerichtheidstrainingen onder de aandacht te brengen. De kapotte telefoon van de zoon van de cabaretier heeft in de laatste maanden van 2010 volop de aandacht getrokken. De helpdesk van T-Mobile werd tot nationale spot verheven en stond model voor, zoals Youp van ’t Hek het noemde, de helpdeskterreur. In vele kranten, radio- en televisieprogramma’s deed hij zijn verhaal en beklag. Geen moment liet Van ’t Hek onbenut om het leed van zijn zoon openbaar te maken. Hij nam alle tijd.

 Youp van ’t Hek bleek een open zenuw te raken. De Nederlandse consument viel hem massaal bij. Het gedrag, of wellicht beter de onbereikbaarheid van de dames en heren van de diverse help- en servicedesks ‘spuug en spuugzat’. Met net een verhuizing en dus contacten met onder meer leveranciers van gas, water en electriciteit achter de rug, had ik weinig moeite met mijn inlevingsvermogen.

 Dat biedt anders gezegd perspectief voor 2011. Het belang van klantgerichtheid staat door de breed uitgemeten ervaringen van Youp van ’t Hek bij veel bedrijven hoog op de agenda. En daar moet ik mijn graantje van kunnen meepikken.

 Wie het zeker geen windeieren legt, naar mijn overtuiging, is Youp van ’t Hek zelf. Dat weet de cabaretier en columnist/schrijver als geen ander. Vandaar ook dat ik heel bewust spreek over het treden in de commerciële voetsporen van de man die vele jaren met afstand Nederlands bekendste cabaretier was. Inderdaad: was. Ook een grootheid als Van ’t Hek blijkt een houdbaarheidsdatum te hebben. En als de dreiging van ‘over de datum’ opdoemt, dan moeten er oprekkende werkzaamheden worden verricht.

 Het T-Mobile-verhaal komt in mijn ogen Youp van ’t Hek dan ook als geroepen. Altijd roept Van ’t Hek vies te zijn van commercie, de werkelijkheid is anders. Van zijn wel heel snel na het voorval uitgebrachte glossy De Help, gaat de opbrengst naar Serious Request, de 3FM actie in het Glazen Huis. Maar gelijktijdig is Youp van ’t Hek zelf ook weer helemaal hot. Dat geeft onder meer de verkoopcijfers van zijn boeken een gewenste impuls.

 Het T-Mobile-offensief is dus een prima marketingstunt van de Youp van ’t Hek BV. Een BV waarvan de helpdesk overigens plots ook onbereikbaar bleek. Als vast luisteraar van Radio I hoorde ik Van ’t Hek uitvoerig de tijd nemen over het wee van de telefoongigant. Maar toen bleek dat consumenten T-Mobile in een klanttevredenheidsonderzoek als winnaar waardeerden, gaf Youp niet thuis voor een reactie. Het wel van diezelfe telefoongigant paste niet in de eigen marketingstrategie. “Youp van ’t Hek laat  weten geen tijd te hebben”, meldde de verslaggever. Y’OUP’s, dacht ik (en met mij de Radio 1-verslaggever), het lijkt T-Mobile wel: Help, maar nu even niet!

Plaats een reactie